10.000 de pași pe zi, mitul demontat de cercetători

10

Nu ți-ai făcut toți „pașii” astăzi? Nu-i nimic, chiar dacă ai făcut mai puțini, tot îți vor îmbunătăți sănătatea!

Cu toții am auzit de cei 10.000 de pași pe zi, norma dată drept standard de aur pentru un stil de viață sănătos, însă oamenii de știință nu au aceeași părere. Așadar, poți respira ușurat: se pare că, de fapt, numărul de 10.000 de pași nu este cel recomandat pentru plimbarea de fiecare zi, ci mai puțini, chiar cu câteva mii, vor fi suficienți pentru a-ți optimiza sănătatea.

„A face 10.000 de pași pe zi poate părea descurajant. Dar chiar și o creștere modestă a măsurilor luate este legată de o mortalitate semnificativ mai scăzută la femeile în vârstă”, aflăm de la I-Min Lee, MBBS, ScD, epidemiolog în Divizia de Medicină Preventivă din cadrul spitalului Brigham.

Un studiu condus de Lee în anul 2019 a dorit să răspundă la întrebarea dacă un număr mai mare de pași zilnic este asociat cu o rată mai scăzută a mortalității la femeile în vârstă. Răspunsul a fost afirmativ, nimic surprinzător aici. Ceea ce însă este neașteptat a fost numărul efectiv de pași necesari pentru ca aceste beneficii să se manifeste, mult mai scăzut: nu 10.000 de pași, ci doar 4.400.

Rezultatele unui alt studiu, prezentate la Conferința de Epidemiologie, Prevenire, Stil de Viață și Sănătate Cardiometabolică a Asociației Americane de Cardiologie din 2021, au demonstrat că femeile în vârstă au început să resimtă beneficiile pașilor suplimentari la un număr de aproximativ 4.500 de pași, adică nici jumătate din mitul vehiculat în ultimii ani, de 10.000.

Nu ești o femeie în vârstă? Există informații și pentru tine. Au existat studii mai ample, care au constatat că o medie de aproximativ 7.500 – 8.000 de pași este suficientă pentru obținerea unor beneficii reale, nefiind necesar efortul zilnic al celor 10.000 de pași. A merge mult nu este un lucru rău, însă rețeta magică pentru un stil de viață sănătos trebuie să includă cumpătare în toate.

Un studiu din octombrie 2022 a dovedit că o normă de 8.200 de pași pe zi ajută la protejarea împotriva obezității, apneei în somn, bolii de reflux gastroesofagian și tulburării depresive majore. Prin urmare, este bine să ne plimbăm cât mai mult, dar fără să ne cramponăm de o anumită performanță exprimată într-un număr precis de pași!