Anvelopele și lucruri mai mult sau mai puțin cunoscute despre ele

19

Roata a fost o invenție crucială pentru omenire. La fel și inventarea anvelopei pentru industria auto. Cauciucul natural a fost folosit abia la începutul secolului al XIX-lea pentru a acoperi roțile vehiculelor, la vremea aceea din lemn sau din oțel. O revoluție la vremea ei, anvelopa este ceva omniprezent în ziua de azi, când există cauciucuri de multe tipuri, din multe feluri de materiale, de diverse mărimi și cu o serie întreagă de destinații de utilizare.

  1. De ce pneumatice? De la termenul grecesc „pneumatikós”, care înseamnă „referitor la aer”. La origine a stat cuvântul „pneuma”, care înseamnă respirație.
  2. Anvelopele nu au fost mereu negre, cauciucul este un material de culoare deschisă. Însă, pe lângă că se murdăreau foarte repede, nu erau nici foarte rezistente. Adăugarea negrului de fum a rezolvat ambele probleme.
  3. O anvelopă în prezent este făcută din peste 200 de materiale diferite, în funcție de proprietățile caracteristice care sunt necesare, și din peste 30 de tipuri diferite de cauciuc.
  4. Anvelopa acumulează electricitate statică, mai ales dacă s-a folosit mult oxid de siliciu la fabricarea sa. Soluția este folosirea unei benzi subțiri de cauciuc pe banda de rulare, pentru a îmbunătăți conductivitatea.
  5. Există pe lume anvelope uriașe, folosite la camioanele miniere. Ele pot avea până la 4 metri înălțime și cântăresc peste 5.000 kg. Ele sunt create pentru a susține, fiecare în parte, o greutate de până la 100 de tone.
  6. Printre forțele de rezistență care contribuie la consumul de combustibil al mașinii, anvelopele sunt responsabile pentru 20-35%. Prin urmare, tehnologia încearcă să dezvolte anvelope din ce în ce mai eficiente din punct de vedere al consumului, în special anvelope pentru sezonul rece.
  7. De unde vin anvelopele? De peste tot din lume, dar în fruntea listei se află China, Germania, Japonia, Japonia și Statele Unite. Este o afacere de 75 de miliarde de dolari. O prezență neașteptată în acest top o constituie Spania, cu o valoare a exporturilor de anvelope noi de peste 2.000 de milioane de dolari.
  8. Anvelopele scoase din folosință (sau NFU) sunt, toate, reutilizate și reciclate. Aceasta pentru a se controla impactul lor asupra mediului.
  9. Fiecare anvelopă are inscripționate pe ea anumite numere și litere. Acestea sunt coduri care indică dimensiunile lor, unele dintre principalele limitări ale lor, de exemplu capacitatea de încărcare sau viteza maximă. De asemenea, aceste semne specifică de asemenea dacă anvelopele sunt de vară, mixte sau iarnă.
  10. S-ar zice că industria anvelopelor este intrinsec legată de cea auto. Însă mai mare producător de anvelope din lume nu este un producător auto, ci este vorba de o companie care produce jucării: Lego. Această marcă scoate pe piață cca. 306 milioane de anvelope mici pe an.