Cum să prelungești viața mașinii tale; 10 recomandări și explicația lor

7

Mulți dintre noi nu concepem viața fără automobil.  Acesta este făcut să ne îmbunătățească traiul, însă este o investiție pe termen lung, fie că mașina este nouă sau second-hand. Cel puțin așa ne planificăm, însă este posibil ca modul în care o folosim, din neglijență sau din neștiință, să îi provoace mașinii defecțiuni, să o uzeze inutil și să-i reducă durata de viață. Iată câteva recomandări pentru a evita probleme premature cu automobilul dumneavoastră.

Efectuează reviziile la termenele prevăzute. Manualul de utilizare al mașinii conține termene clare pentru reviziile mașinii. Respectarea acestor termene recomandate de producător pentru efectuarea reviziilor anuale este esențială, și se recomandă să folosești produse și piese originale sau de bună calitate.

Controlează cu regularitate starea anvelopelor. Este bine să verifici periodic starea cauciucurilor, mai ales dacă planifici să faci un drum lung. În primul rând este vorba de presiunea aerului, care trebuie să fie corespunzătoare și adaptată și în funcție de anotimp. Iarna anvelopele nu trebuie umflate foarte mult, deoarece dacă sunt mai moi au o suprafață de aderență mai mar. Pe lângă aceasta, mașina ta are nevoie și de echilibrarea roților, în special după ce schimbi cauciucurile de vară cu cele de iarnă și invers. De asemenea, dacă pneurile se uzează rapid și neuniform, este necesară refacerea unghiului de fugă.

Menajează ambreiajul. Durata de viață a ambreiajului depinde nemijlocit de stilul de condus. Printre greșelile frecvente se numără sprijinirea în mod greșit a piciorului stâng pe pedala de ambreiaj fără să fie apăsată se ca la schimbarea treptelor, sau staționarea la semafor cu mașina „într-a-ntâia”, exercitând astfel presiune pe pedala de ambreiaj. Aceste acțiuni de confort vor conduce la o uzură prematură a ambreiajului și a unor elemente din sistemul de transmisie.

Completează uleiul de motor și schimbă-l când expiră. Uleiul de motor este deosebit de important. Un nivel scăzut al uleiului de motor poate cauza deteriorarea agregatului, precum și supraîncărcarea acestuia. Dacă nivelul de ulei este scăzut, acesta trebuie  completat conform recomandărilor producătorului, folosind folosi joja metalică, cea care indică nivelul potrivit de ulei. Folosește un ulei de calitate, recomandat de mecanicul tău auto. Nu toate uleiurile se potrivesc la toate mașinile. În plus, un ulei prost poate face mai mult rău decât bine. De asemenea, degeaba schimbi uleiul dacă filtrul de ulei nu-și face treaba! Și acesta trebuie schimbat când s-a deteriorat.

Nu ignora martorii de bord. Cu ajutorul martorilor de bord, mașina comunică cu tine. Martorii transmit diferite situații: o defecțiune, o posibilă situație periculoasă, activarea unei anumite funcții. Semnalele luminoase au un cod al culorilor. Astfel, verde sau albastru: o funcție este activă, galben: o componentă esențială necesită verificare, roșu: semnalează o problemă tehnică gravă. Martorii nu trebuie ignorați pentru ca mașina să nu aibă de suferit.

Nu merge mult timp „pe roșu”. După aprinderea martorului de combustibil în bord, mai ai o marjă de aproximativ 50-70 km de mers. Însă nu este deloc indicat să circuli cu puțin carburant în rezervor deoarece acest lucru afectează pompa de carburant. De asemenea, sedimentele de pe fundul rezervorului pot ajunge în sistemul de alimentare și pot cauza probleme la nivelul circuitului.

Verifică nivelul lichidului de răcire. Lichidul de răcire (antigel) este un alt lichid important al mașinii. Dacă nu este înlocuit sau dacă nu este completat la nivelul necesar, motorul se va supraîncălzi. În perioadele reci, apa din motor ar putea chiar îngheța. Efectele pot provoca o undă în motor care va deteriora radiatorul înainte să-ți dai seama ce se întâmplă.

Frâna de mână când parchezi în pantă/rampă. Când staționezi sau parchezi în pantă/rampă, este mai sigur să lași mașina în viteză, dar cu condiția să activezi de asemenea frâna de mână. Dacă vei lăsa tot greul mașinii pe transmisie, componentele acesteia se vor deteriora în timp, iar reparația este foarte costisitoare.

Frâna de motor în coborâre. Atunci când mergi un sector de drum în pantă în coborâre, este dăunător să ții pedala de frână apăsată pe tot parcursul coborârii. Prin aceasta, plăcuțele de frână se vor supraîncălzi și se vor uza prematur. În plus, există pericolul mult mai grav să rămâi fără frâne pe un astfel de drum, iar acesta este ultimul lucru pe care ți-l dorești. Se recomandă folosirea frânei de motor.

Agață de cheia mașinii cel mult un breloc. Obiceiul de a agăța de cheia mașinii alte chei ori brelocuri poate fi dăunător, pentru că, din cauza greutății, este foarte posibil ca atunci când cheia se află în contact, întrerupătorul circuitului electric al mașinii să se defecteze. Se recomandă să păstrăm cheia mașinii separat de celelalte chei.