Mașina electrică și temperaturile de iarnă. Probleme, soluții, recomandări

4

Se știe că bateriile, de orice fel, nu sunt prietene cu frigul. Iar dacă, până în prezent, iarna acestui an este una blândă la noi, frigul tot va veni, și este bine ca românii care sunt posesori de mașini electrice să fie pregătiți pentru vremea neprietenoasă cu mașinile cu zero emisii.

Pe scurt, iarna lovește unde doare cel mai tare: în autonomia unei mașini electrice. De asemenea, este afectată negativ și viteza cu care se încarcă bateria. Intervalul de temperatură la care funcționează cel mai bine bateriile litiu-ion este între 15 și 35 grade Celsius

Șoferii cei mai afectați sunt cei care au de parcurs distanțe lungi, sau cei care încarcă de la puncte de încărcare publice. Impactul temperaturilor scăzute este nemilos cu capacitatea bateriei, însă este direct proporțional cu condițiile climatice: cât de scăzute sunt temperaturile și cât de lungă este iarna.

Vestea bună este că în timpul nopților geroase, adică la -15 grade Celsius minima, nivelul de încărcare al bateriei nu scade, adică dacă lași mașina cu 63,5% baterie, tot atât va avea și în dimineața următoare. S-ar putea însă ca diferența să se vadă la autonomie.

La o temperatură exterioară de -6 grade și cu căldura pornită, autonomia unei mașini electrice va scădea cam cu 41%. De exemplu, o mașină care are în mod normal, să spunem, o autonomie de 230 km, în condiții reale de iarnă, va avea autonomia scurtată până la cel mult 135 kilometri. Acest fapt, pe lângă riscul de a rămâne fără „combustibil”, se traduce și în mai multe încărcări ale acumulatorului și deci în costuri de exploatare mai mari.

O uriașă diferență o va face, pentru mașina electrică, un garaj încălzit, sau chiar un loc de parcare la subsolul unui complex rezidențial, unde sunt temperaturi pozitive. Bateria va fi mai caldă la plecare și se va menține astfel în timpul mersului, ba chiar poate se va încălzi și mai mult. Bateria se încălzește greu, și se răcește greu. Ea se va răci după mai multe ore de nefuncționare a mașinii, în cazul în care este lăsată la temperaturi joase.

De asemenea, o operațiune care poate face diferența pe timp de iarnă, atât la parcurgerea distanțelor mari, cât și la confortul fizic, este precondiționarea. Aceasta este procedeul tehnic prin care bateriile si habitaclul sunt aduse la temperatura optimă folosind curent direct din priza, și nu din baterie. Astfel, se  prelungește autonomia, se evită rularea cu bateria rece, iar cabina este deja încălzită, și totul folosind curent din priză. Atenția însă la timpul necesar precondiționării, el poate fi de aproximativ 3 ore!

Ce putem face? Iată câteva recomandări pe scurt pentru a ajuta autonomia mașinii:

Băgați mașina… în priză

Conectați dimineața mașina la încărcător și apoi încălziți-o, utilizând în acest fel alimentarea de la rețea pentru a încălzi mașina, în loc să reduceți autonomia mașinii.

Nu încălziți tot habitaclul, doar părți din el

Opriți căldura, în schimb folosiți încălzirea în scaune. Scaunele și volanul încălzite ale unei mașini electrice au nevoie de considerabil mai puțină energie decât ventilatorul sau sistemul de climatizare.

Reduceți viteza

Cu cât viteza este mai mare, cu atât scade autonomia mașinii. Modul optim este rularea cu viteză mică și folosirea setării Eco a mașinii.

Utilizați aplicațiile de navigare

Aplicațiile de navigare prin satelit identifică cea mai eficientă rută până la destinație, care să implice parcurgerea a mai puțini kilometri și evitarea aglomerației.

Frânarea regenerativă economisește energie

Spoirea nivelului de frânare regenerativă a mașinii electrice ajută la captarea energiei, care altfel s-ar pierde la încetinire sau la înclinare. Atenție, acest sistem nu trebuie folosit în condiții de zăpadă sau gheață, deoarece poate provoca alunecarea roților.