Noile buletine cu cip, decontate de stat. Când se vor elibera și ce vor conține

4

Un proiect de act normativ scos în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne dorește ca noile cărți electronice de identitate să fie emise la nivel național până la sfârșitul acestui an. De asemenea, costul unui astfel de act va fi suportat de stat, acest cost fiind, în proiectul pilot de la Cluj, de 67 de lei, iar în prezent în PNRR este prevăzută suma de 200 milioane de euro.

Proiectul propune o multitudine de modificări majore la Ordonanța 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români. După cum a anunțat Lucian Bode, Ministrul Afacerilor Interne, emiterea noilor cărți electronice de identitate se va extinde în vara acestui an, mai întâi în București și apoi, până la finalul anului 2023, și în restul municipiilor. De la 1 ianuarie 2024 cărțile de identitate nu vor mai fi emise în formatul actual.

Informațiile care urmează să figureze pe noile de identitate fac obiectul unei alte modificări importante în cadrul proiectului propus de MAI. Astfel, locul nașterii nu va mai fi menționat decât în format electronic, stocat pe cipul cărții electronice de identitate, și nu va mai fi prezent nici pe noile cărți de identitate simple. Informația privind locul nașterii ar trebui să fie stocată și generată într-un nou sistem informatic – Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC) – care ar urma să devină activ în luna septembrie 2023.

Tot pe cip-ul cărții electronice de identitate va rămâne stocată adresa de domiciliu și respectiv de rezidență, care nu vor mai fi inscripționate și pe verso-ul cărții electronice de identitate, ca în prezent. Totuși, adresa de domiciliu va rămâne inscripționată pe cărțile de identitate simple. Aceasta, pentru a se elimina necesitatea de a preschimba cartea electronică de identitate (CEI) atunci când titularul vrea să își schimbe domiciliul.

Această procedură legată de domiciliu, în forma nou propusă, va economisi foarte mult timp și va elimina practic timpul la ghișeu. Preschimbarea domiciliului se va produce exclusiv în mediul digital. Pe CEI, domiciliul și reședința vor fi stocate electronic pe suportul de stocare, iar accesul la informații se va face electronic sau printr-o aplicație mobilă care va fi pusă ulterior la dispoziția cetățenilor. În ceea ce privește cartea de identitate simplă (CIS), domiciliul va fi tipărit pe verso, iar pentru reședință se va emite „dovada de reședință”.

Depunerea cererii pentru eliberarea CEI nu va mai necesita prezentarea certificatelor de stare civilă.

Un alt aspect modificat de această propunere este crearea cadrului legal destinat creșterii nivelului de interoperabilitate între sistemele informatice administrate de către Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor din cadrul MAI, asigurării interoperabilității dintre aceste sisteme și cele administrate de alte autorități din administrația publică, și în același timp creșterii nivelului de digitalizare a serviciilor furnizate către cetățeni, în vederea simplificării și debirocratizării activităților.

O altă modificare importantă este legată de vârsta la care cetățeanului i se eliberează cartea de identitate. Cărțile electronice vor putea fi eliberate, opțional, și pentru minorii de până în 14 ani, la solicitarea ambilor părinți. Însă pentru acești copii nu se va mai putea elibera carte de identitate simplă. De ce?

„Regulamentul UE 2019/1157 stabilește expres forma și conținutul documentului de identitate care poate avea și funcția de document de călătorie la nivelul statelor membre în Uniunea Europeană. În aceste condiții, pentru categoria de vârstă 0-14, neexistând obligația de obținere a actului de identitate, urmează să se elibereze doar carte de identitate electronică”, aflăm din nota de fundamentare.

De asemenea în cazul copiilor, de această dată cu vârste până la 12 ani, nu vor figura în cipul cărții electronice de identitate imaginile impresiunilor papilare (amprentele degetelor). Aceste amprente însă vor fi necesare de la 12 ani în sus.

Atunci când prelevarea amprentelor nu este posibilă, temporar, de la niciun deget, cartea electronică de identitate va fi eliberată cu termen de valabilitate de 1 an. Altfel, s-au publicat și propunerile privind termenele de valabilitate pentru CEI, care variază în funcție de vârsta titularului.

Cum procedăm în cazul distrugerii, pierderii, furtului CEI? Ce prevede proiectul de lege

Titularul cărții electronice de identitate respective este obligat să anunțe cât mai repede, oricum în maximum 24 de ore, D.G.E.P., cu privire la situația survenită. Pentru această notificare va avea un număr de mijloace puse la dispoziție, după cum prevede proiectul de ordonanță de Guvern inițiat de MAI.

Există și mulți cetățeni care nu-și doresc cartea electronică de identitate. Ce se va întâmpla cu ei? Noul tip de act de identitate va înlocui treptat, până în august 2031, actualul format aflat în uz din 1997. Și după data de 2 august 2031 românii vor putea opta pentru o carte simplă de identitate, însă doar ca act de identitate la nivel național. Pentru călătorii, cei care vor opta pentru cartea de identitate simplă se vor putea folosi de pașaportul electronic.

Diferența dintre cele două tipuri de cărți de identitate este următoarea: cartea de identitate simplă, fără suport electronic de stocare, îți permite doar să te identifici, deci este doar act de identitate. În schimb, CEI, cartea electronică de identitate, îți permite să te identifici, să călătorești în spațiul UE și în statele care permit călătorii în baza acestui act de identitate, îți permite să te autentifici în sistemul Casei naționale de asigurări de Sănătate și, într-un viitor foarte apropiat, și în interfețele administrației publice locale sau centrale, oriunde te-ai afla pe acest glob.