Sărbătorile din această iarnă la români, cu bugete înjumătățite, dar cu mai multe sentimente pozitive

8

Studiul Reveal Marketing Research, desfăşurat online între 13 și 18.12.2022 pe un eşantion de 1012 respondenți, reprezentantiv pentru sfera persoanelor cu vârsta peste 18 ani, utilizatori de internet, a conturat, în procentaje, profilul sărbătorilor de iarnă 2022.

După ce, timp de doi ani, românii au avut parte de restricții datorate pandemiei, anul acesta provocările capătă o nouă formă datorită contextului economico-social al momentului.

Sărbătorile de iarnă de anul acesta îi fac pe români mai fericiți în comparație cu anul trecut. Întrebați despre sentimentele pe care le încearcă în legătură cu sărbătorile din acest an, 65% dintre români au vorbit despre sentimente pozitive, față de doar 53% în 2021.

La polul opus se află românii care au, și în acest an, gânduri negative despre sărbătorile de iarnă (34%). Acest procentaj este în scădere față de anul trecut, când a fost de 40%, o parte dintre români încă manifestă sentimente de stres/ neliniște (8%), indiferență (7%) sau dezamăgire (6%).

Sentimentul pentru care s-a observat cea mai mare creștere comparativ cu anul trecut este entuziasmul, probabil deoarece este primul Crăciun fără restricții în ceea ce privește Covid-19 din ultimii ani. Astfel, dacă în 2021 doar 7% dintre români se declarau entuziasmați pentru sărbătorile de iarnă, anul acesta acest sentiment este prezent la 17% dintre respondenți.

În ceea ce privește cadourile, 40% dintre români au spus că le este indiferent ce primesc anul acesta de Crăciun, în scădere față de anul trecut, când jumătate dintre români declarau că nu au vreo preferință anume de cadou.

Printre cele mai dorite cadouri se numără hainele (31%) și parfumurile (27%), în creștere față de anul trecut, cu 24% pentru ambele categorii. O creștere semnificativă se poate observa și la preferința pentru bijuterii, 21% față de doar 13% anul trecut.

Deși în acest an nu există restricții privind deplasările, majoritatea românilor intenționează să-și petreacă sărbătorile acasă în acest an. Această opțiune este însă într-o măsură mai mică decât în anii precedenți, când această alegere a fost afectată de pandemie. Astfel, în 2020 românii au rămas acasă de Crăciun în proporție de 85%, iar în 2021 – de 57%, în acest an 51% dintre respondenți au declarat că își vor petrece sărbătorile acasă, în procentaj mai mare la persoanele de peste 55 de ani (73%) și semnificativ mai mic pentru tineri (doar o treime).

Românii vor cheltui, în medie, anul acesta suma de 1350 RON, în creștere față de anul trecut, cu 1315 RON pentru Crăciun. Cum valoarea inflației a depășit 15 procente în acest an, putem trage concluzia că românii vor face, practic, economii de acest Crăciun, dacă ne gândim la creșterea mare a costurilor cu traiul zilnic .

O perspectivă interesantă o oferă diferențele pe vârstă, care arată că bugetul cheltuit pentru mâncare este direct proporțional cu vârsta, iar cel pentru cadouri invers proporțional. Persoanele în vârstă de peste 55 ani vor aloca bani pentru mâncare într-o măsură mult mai mare (56%) față de tinerii între 18 și 24 de ani (44%), iar în schimb aceștia din urmă vor aloca 40% din buget pentru cadouri, față de doar 31% în cazul persoanele peste 55 de ani.

Magazinele fizice vor fi preferate anul acesta pentru cumpărăturile de Crăciun, în detrimentul celor online. Față de începutul pandemiei, ponderea cumpărăturilor făcute online este cea mai mică, românii fiind entuziasmați acum, după 3 ani, să iasă din casă pentru a cumpăra cadouri. Dintre respondenți, 75% declară că vor face cumpărăturile în magazinele fizice, față de 64% anul trecut și 69% în 2020.

Iată că, deși această iarnă vine cu noi provocări pentru români, sărbătorile rămân pentru aceștia un prilej de bucurie și de a-și manifesta sentimentele bune față de cei dragi.